Perempuan pisau cukur dah berkurangan

Kalau dulu2 perkataan 'pisau cukur' ni memang popular dan selalu dikaitkan dengan orang perempuan. Tapi sekarang, orang perempuan sendiri macam rasa bengang bila dikaitkan dengan harta dan wang. Kata mereka, mereka bukan pandang semua tu.

Untuk lebih meyakinkan, ada sebuah lagu Inggeris bertajuk 'albatraoz' yang bermaksud 'independent women' atau perempuan yang berdikari. Mesej lagu ni membawa maksud bahawa orang perempuan tidak perlu lagi 'mengikis' harta orang lain (biasanya lelaki) kerana diorang mampu cari duit sendiri.

Bagus lah macam tu .

Tapi betul ke? Betul ke perkataan pisau cukur ni dah tak relevan dan sinonim dengan orang perempuan zaman sekarang? Tapi kenapa baru sekarang diorang beria-ia benar menafikan tentang pisau cukur yang dahulunya sangat berkaitrapat dengan orang perempuan ni?

Mungkin telah timbul kesedaran di dalam diri orang perempuan, setelah sekian lamanya dituduh sebagai pisau cukur. Mungkin orang perempuan mula rasa tergugat dan 'cuak'. Jadi diorang ramai-ramai mula tak mengaku yang diorang ni masih pisau cukur. Diorang tak tunjuk sangat dah bagaimana diorang 'mencukur' harta dan wang lelaki, tetapi modus operandi diorang sekarang adalah dengan mencari 'pasangan' yang sepadan ngan diorang.

Kalau nak dibandingkan, orang perempuan adalah yang paling ramai kahwin dengan lelaki 'luar' atau lelaki warga asing berbanding orang lelaki di Malaysia. Orang lelaki jarang sangat lah aku nampak kawin dengan perempuan warga asing. Tinggi jugak citarasa orang perempuan ni.

Belum juga aku pernah nampak selebriti perempuan kawin dengan orang biasa-biasa. Maksud aku selebriti yang hebat, bukan yang suam-suam kuku. Diorang pasti nak cari lelaki kenamaan tittle Dr@Er, ahli perniagaan, tokoh politik dan kerabat diraja. Kalau tak dah lame aku kawin dengan selebriti. Betul tak? Mungkin aku bukan salah satu daripada golongan yang disebutkan, namun aku ni tak lah teruk sangat. Tapi apesal Maya Karin tak pilih aku? Kalau tak, mungkin sekarang hidup aku dah senang.



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara kawal berat badan dan info kesihatan mengenainya