Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2015

Hotel VS Homestay

Mane satu yang korang suke? Kalau datang dengan keluarga yang ramai, better homestay la kan? Mungkin hotel ruang nya agak limited berbanding homestay. Harga pun ada yang lebih murah dari hotel, space pun luas.

Antara kelebihan lain homestay berbanding hotel adalah seperti kemudahan dapur untuk memasak dan juga mungkin kemudahan mesin basuh. Kalau hotel, mungkin korang kena book penthouse, baru boleh dapat kemudahan-kemudahan yang dinyatakan..

Homestay lak ade macam2 kategori. ade yang suasana kampung dan juga bandar. Boleh pilih. Kalau yang jenis gemar bersosial, boleh lah tegur2 orang sekeliling. Kalau hotel, biasanya orang suke buat hal masing-masing. Privacy is very important kalau menginap kat hotel.


Hotel VS Homestay

Mane satu

Tak pernah sedetik pun saya lupakan awak

Actually aku dah takde modal nak tulis tentang perkara-perkara yang menyakitkan di hati. Lalu aku bercadang untuk menulis berkenaan kisah yang menggembirakan di hati.

Kisahnya bermula apabila pertama aku lihat dia. Seorang wanita yang memenuhi ke semua ciri-ciri yang aku idamkan selama ini. Ya, dia lah wanita yang paling sempurna . Lalu aku mendekatinya, bertanya kan mengenai dirinya, dari mana asal-usulnya dan sebagainya. Akhirnya hubungan kami telah menjadi seperti merpati dua sejoli. hahahahaha....


Amacam? Bagus tak karangan  SPM aku? Aku Bahasa Melayu dapat '2A'. Matematik moden pun. Matematik Tambahan? Hanya mampu C. Jadi lah...daripada tak kredit langsung. Tapi nak menceburi bidang yang aku minati iaitu kedoktoran, memang tak lepas lah. Pada usia aku yang dah 30 lebih ni, rasanya tak banyak yang telah aku lakukan semasa umur aku 20-an dahulu. Aku mane ade tackle2 awek semua ni. Mat rempit lain lah. Kekadang dapat. Tak dapat, dia mule nak carik pasal. Kadang2 'mendapa…

Kalau suami ada perempuan lain, isteri jangan menangis??

Bapak.....best giler tajuk artikel kat bawah. Macam suruh tak perlu risau terhadap lelaki yang menindas golongan wanita. Kalau korang (perempuan) ade tak setuju ke ape, boleh tunggu dulu. Dengar dulu ape aku cakap sampai habis. 

Memule aku bace artikel ni, ingatkan ending dia happy ending la. Last2, punah....tuan punye badan yang citer ni pun jenis yang suke pendam sorang2. Lantak dia la dah jenis macam itu. Tapi sebenarnya dia pun tak mahu jadi macam tu. Tapi adatlah, dalam dunia ni, yang kuat akan menindas yang lemah. Kebiasaannya lelaki lah yang kuat dan perempuan lah yang lemah. Kalau ade yang tak setuju jugak tentang ni tak tahu lah aku...


Dalam artikel di bawah ni, lelaki dia jenis 'kuat kahwin'. Sat2 kawin, sat2 kawin. hahaha...

Permulaan artikel di dah bagitau yang dia menyesal sebab tak berfikir panjang sebelym kahwin. Ini namanya menyalahkan takdir. Jarang aku dengar orang yang kalau dah betul2 suka sama suka, ada kewangan yang stabil, keluarga izinkan, tak mahu zina, t…

Segalanya telah terungkap

Aku dah pun tahu. Memang dia tak pernah sukakan aku. Genap 2 tahun 11 hari. Dia cuma mahu aku mengaku bahawa aku sukakannya. Tak lebih dari itu. Aku faham egonya.

Lagipun aku dah biasa macam ni. Aku sedar sape aku. Sekarang aku pasang lagu 'Kita terpaksa bermusuhan'. Lagu yang yang famous masa aku darjah 5 . Masa aku jadi ketua darjah. 21 tahun dahulu.

Aku dah masak sangat dengan kehidupan ini. Dah faham sangat dengan perangai manusia. Aku dah tak hairan pun.

Mungkin suatu hari nanti aku akan jumpa dengan orang yang baik. Tapi luka ini dah jadi parut. Nak ape lagi.

Lagi 2 hari. Aku akan umumkan 'persaraan' aku. Aku dah puas selama 2 tahun ni. Banyak yang aku dapat. Lagi 2 hari juga adalah hari Jumaat. Memang hari yang sangat baik. Hari di mana aku selalu mendapat 'kifarah'.

Baru2 ni, mase aku tengah berjalan nak gi solat Jumaat, tiba2 ada budak kecik tengah main dengan kawan2 dia. Salah sorang tegur kawan yang sedang pegang kayu,"Ada pakcik kat belakang tu…

Bolehkah kasih sayang dibina semula

Imej
Terluka, dirawat, kembali terluka, dirawat kembali. Mampu kah?

Dapat tak korang bayangkan putus cinta berkali-kali dan bercinta pun berkali-kali? Senang atau susah? Ada yang baru sekali putus cinta dah terus kecewa selamanya. Ada yang masih mampu bertahan.

Persoalannya, sekali korang dikhianati, dapatkah korang bina semula kepercayaan tersebut apabila korang jatuh cinta sekali lagi?

Aku sendiri tak faham dengan diri aku sebenarnya. Aku memang pernah rasa bagaimana dikhianati, tetapi aku masih ingin bahagia dengan cinta. Cuma, setiap kali aku suka kepada seseorang, aku terus diam. Hairannya. Adakah aku diam kerana malu? Atau kerana aku takut pisang berbuah dua kali? Aku terus tanya kepada diri aku sendiri, akhirnya tiada jawapan. Aku terus buntu.

Apa sebenarnya yang berlaku. Peluang sentiasa ada tetapi mengapa aku terus teragak-agak? Adakah perasaan ini dari tuhan yang ingin menyelamatkan diriku, ataupun kerana kelemahan aku sendiri? Bengang rasanya bila difikirkan.

Aku ingin bertanya,…

Tahukah anda bahawa saya pun tidak tahu?

Dikisahkan bahawa terdapat tujuh beradik yang tidak ade kena mengena dengan ultraman ataupun ayah Pin. Mereka bernama Hang Tudiala, Hang Nakpimana, Hang (Tengik, Biaqbetoi, Gokkau, Ghaplah, Ngit) <----boleh darab sendiri guna kaedah matematik. Lenguh pulak nak taip hang2 banyak2 kali...

Ke semua mereka membawa satu misi iaitu untuk menawan, bertapa, membawa pulang (complete one package) Puteri Santubong Puteri Sejinjang Penjaga Gunung Negeri Sarawak Manis Sik Ada Dapat Dilawan (boleh sambung nyanyi sendiri) untuk dipersembahkan kepada baginda Sultan.

Setibanya mereka di puncak Gunung Jerai, mereka bertemu dengan seorang kiai yang sedang bertapa. Lalu mereka menyatakan hajat mereka iaitu untuk mempelajari ilmu silat daripada kiai tersebut. Kiai tersebut memberi syarat iaitu hendaklah mereka mengikutnya turun ke kaki Gunung Jerai pada keesokan paginya dan mengikut apa yang akan dilakukan olehnya. Mereka bertujuh terus bersetuju tanpa banyak bicara.

Tatkala bunyi ayam bersahut-sahutan…

Lelaki bujang lagi ramai dari perempuan bujang

Membujang sehingga lewat usia. Jika lelaki, ramai yang menggelar 'bujang terlajak' manakala gelaran yang popular untuk wanita pula ialah 'anak dara tua' (andartu). Meskipun ia hanya gelaran digunakan kebanyakan orang tetapi jelas cukup popular tambahan pula apabila jumlah kelompok itu semakin hari semakin bertambah.

Mungkin ramai yang tidak ambil peduli jika ada lelaki membujang sampai ke tua tetapi kebiasaannya lain pula halnya jika ada wanita masih belum berkahwin walaupun usia belum pun sampai masuk angka 40-an.

Namun, merujuk Laporan Perangkaan Wanita, Keluarga dan Masyarakat 2008 serta Kajian Penduduk dan Kekeluargaan 2004 yang dikeluarkan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat baru-baru ini, peratusan lelaki bujang dalam lingkungan usia 25 hingga 49 tahun lebih tinggi iaitu 59.6 peratus berbanding wanita (40.4 peratus). 

Peratusan penduduk bujang berusia 40 hingga 49 tahun pula menunjukkan jumlah di kalangan wanita lebih tinggi berbanding lelaki. Ia…

Lagu terbaru beserta lyrics - Swedish House Mafia | Don't You Worry Child

Imej
Ini antara lagu yang bile aku dengar, aku boleh terkenang kembali masa lalu. Korang dengar lah. Tak minat takpe...

Hakikat yang ramai tidak tahu

Bismillahirrahmanirrahim...Maha suci Allah yang tidak pernah tidur ataupun mengantuk. Penjaga sekian makhluk yang beriman kepadaNya.


Saya mulakan dengan memetik kata-kata daripada seorang ustaz terkenal iaitu Ustaz Haslin (Ustaz Bollywood) mengenai amalan menyedekahkan al-Fatihah.

Menurutnya, amalan menyedekahkan surah al-Fatihah tu bukan lah bermakna kita menyedekahkan pahala bacaan surah tersebut. Maksudnya, apabila seseorang yang soleh membaca al-Fatihah, kemudian dia

Benarkah lelaki kuat curang?

Masih terngiang-ngiang di telinga aku, seorang pemanggil menelefon sebuah stesyen radio dalam tahun 2005. Pemanggil tersebut adalah seorang wanita. Ketika itu tajuk perbincangan yang dibincangkan secara tepat memang aku tak ingat, tapi yang pasti adalah permasalahan mengenai lelaki dan wanita. Wanita tersebut pula secara terang-terang mengatakan bahawa lelaki lah yang paling banyak curang berbanding wanita. Pada pendapat aku, wanita tersebut hanya bercakap menggunakan emosi. Kerana orang perempuan memang terkenal dengan penggunaan emosi diorang. Salah satunya ketika bercakap.


Lelaki pula banyak 'diam' bila orang perempuan melakukan provokasi seperti itu. Mungkin diorang macam rase bersalah atau sebagainya. Tapi bukan aku. Pada aku, orang perempuan kalau curang, lagi dahsyat daripada lelaki. Korang pasti tahu. Banyak kejadian perempuan atau pun isteri yang curang ditemui di dalam keadaan 'mengerikan' bersama lelaki lain. Zaman sekarang dah tak macam dulu. Perempuan lebi…